
Digiles: Rekenen met Gynzy en Prowise
Voor deze opdracht deel ik een zelf ontworpen digiles die voldoet aan leeruitkomst 2.2.1 van de kennisbasis Digitale Geletterdheid. Deze stelt dat je als leerkracht verantwoord en effectief digitale middelen moet kunnen inzetten bij het activeren van voorkennis, het geven van instructie, en het gestructureerd laten oefenen en evalueren.
Op deze pagina verwijs ik naar twee lesontwerpen die ik in de praktijk gebruik:
1. Een interactieve rekenles in Prowise Presenter
2. Mijn gepersonaliseerde Gynzy-lespresentatie
De Prowise-les is opgebouwd volgens het DIM-model en heeft een duidelijke structuur waarin het activeren van voorkennis, instructie, verwerking en evaluatie logisch op elkaar aansluiten. Het lesdoel is concreet geformuleerd: leerlingen leren breuken delen door te vermenigvuldigen met het omgekeerde.
Elke dia bevat een helder doel en is gekoppeld aan een specifieke lesfase, zoals oriëntatie, instructie of verwerking. Daarbij geef ik mondeling instructie en begeleid ik de leerlingen actief door de sommen heen.
De les bevat interactieve elementen zoals:
- ProConnect waarmee leerlingen direct reageren op het digibord
- Oefensommen die ze eerst op hun wisbordje uitrekenen
- Visuele ondersteuning, zoals het koppelen van keersommen aan deelsommen
Ook zet ik de highlight-tool en het afdekscherm in om focus te leggen en instructie te structureren. De vormgeving is afgestemd op gebruik op het touchscreen: grote letters, rustige opmaak en een duidelijke lijn in beeldgebruik.
De les is volledig online te delen en bevat didactisch doordachte opbouw, zodat ook collega’s er makkelijk mee aan de slag kunnen zonder extra uitleg.
Mijn Gynzy presentatie is volledig afgestemd op mijn eigen groep en vormt een vast onderdeel van de dagelijkse lespraktijk. De presentatie zit vol met handige tools die ik gedurende de dag gebruik, van instructiemomenten tot korte energizers.
Wat de presentatie sterk maakt, is de combinatie van structuur en spel. Zo heb ik een eigen Spelling Battle ontworpen, een levend memorie spel waarmee leerlingen spelwoorden actief oefenen. Door beweging en spel te combineren blijft de betrokkenheid van de klas hoog.
Ook bevat de presentatie praktische hulpmiddelen die het lesgeven ondersteunen. Denk aan digitale spellen, visuele uitleg bij nieuwe lesstof en oefenvormen die ik snel kan aanpassen aan het niveau van de leerlingen.
Doordat ik deze presentatie dagelijks inzet en voortdurend aanvul, blijft hij altijd actueel. Het laat zien dat ik digitale middelen bewust en effectief inzet om mijn onderwijs te versterken.


Prowise
Hieronder is de uitleg van mijn prowise presentatie te zien.
Benieuwd naar de hele les? klik op de knop ''Prowise"
Opbouw
De les is gestructureerd volgens het DIM-model: we starten met het activeren van voorkennis, gevolgd door een duidelijke instructie, verwerking met oefenstof en tot slot evaluatie. Elke fase is zichtbaar en bewust gekozen om het leerproces te versterken.
ProConnect
Via ProConnect kunnen leerlingen actief deelnemen aan de les. Ze stemmen op antwoorden, delen hun keuzes of reageren op vragen. Dit maakt de les interactief en geeft mij direct zicht op hun begrip.
Afdek tools
Met de afdek tools op het digibord houd ik focus in de les. Ik kan delen van sommen of antwoorden verbergen zodat leerlingen eerst zelf nadenken voordat we het samen bespreken.
informatie button
Op elke dia zit een info button. Wanneer je hierop klikt, verschijnt een korte uitleg over wat je doet bij deze dia, wat het doel is en in welke lesfase het past. Handig voor mezelf én voor collega’s die de les eventueel willen gebruiken.
GYNZY
Hiernaast zie je de tabbladen van mijn Gynzy-presentatie.
Benieuwd wat elk tabblad precies inhoudt? Hieronder vind je per dia een korte beschrijving van de bedoeling en inzet ervan.
Wil je de volledige Gynzy-presentatie bekijken? Klik dan op de knop GYNZY hieronder.
1. Startscherm
Dit is de standaarddia die de hele dag zichtbaar blijft. Hierop staan de tijd, de dagplanning en de missie van onze klas. Er is een timer toegevoegd die ik flexibel kan inzetten. Onderaan staan rekenopdrachten die leerlingen zelfstandig kunnen maken als ze klaar zijn of even willen afwisselen.
2. Verjaardagstaart
Als er een leerling jarig is, vieren we dat klassikaal met deze feestelijke dia. Zo krijgt elk kind een speciaal moment van aandacht in de groep.
3. Klassenindeling
Met deze dia visualiseren we samen de opstelling van de klas. Doordat leerlingen actief meedenken over de inrichting, voelen ze zich betrokken bij hun leeromgeving.
4. Actualiteiten
Elke ochtend starten we met het bespreken van het nieuws. Deze dia helpt om in gesprek te gaan over wat er speelt in de wereld, afgestemd op het niveau van de klas.
5. Thema-eiland
Een spel waarbij leerlingen woorden bedenken die passen binnen een geheim thema, zoals 'samengestelde woorden'. Elk goed woord wordt op het bord geschreven totdat het thema wordt geraden. Een leuke en leerzame taaloefening.
6. Spellingsbattle – voorbereiding
Twee leerlingen gaan naar de gang om woorden over te schrijven. In de klas zoeken de anderen met kaartjes naar hun spellingsmaatje. De leerling met de meeste correcte woorden mag de battle starten.
7. Spellingsbattle – spelronde
In deze ronde spelen de leerlingen een soort levend memory. Ze zoeken juiste combinaties binnen hun spellingcategorie. Elk correct paar levert een punt op.
8. Spellingsbattle – finale
Als we de finale bereiken, houden we de puntentelling bij met deze dia. De spanning loopt op, en de focus op spelling blijft hoog.
9. Spellingsbattle – podium
Na afloop van het spel vieren we de winnaars. Deze dia geeft ruimte om het winnende duo in het zonnetje te zetten op het digitale podium.
10. Rekensprint
Hier maken leerlingen sommen tegen de klok. Het doel is om het rekentempo en het automatiseren te verbeteren. Dit doen we regelmatig in een speelse setting.
11. To-do lijsten
Ik gebruik lege dia’s om samen met de leerlingen to-do lijstjes te maken. Denk aan taken voor projecten, klasverantwoordelijkheden of individuele doelen.